Ana Antonia Tudose



Date personale

S-a născut la 5 iunie 2001, în mun. Ploiești, jud. Prahova, într-o familie de juriști.

Studii și formare

2008 – 2020: Absolventă a cursurilor școlare și liceale, ca șefă de promoție, la Colegiul de Artă „Carmen Sylva” din Ploiești, Secțiunea Muzică-Pian, desluşind an de an tainele pianului sub îndrumarea Prof. Anca Borcea și apoi a unor pianiști și profesori de renume, precum Daniel Goiți și Vlad Dimulescu

2020 – prezent: Studentă la Conservatorul Regal din Bruxelles, la clasa reputatului profesor și pianist Aleksandr Madžar

Colaborează permanent cu pianistul Philippe Raskin și a urmat cursuri de masterclass cu pianiștii Olga Kern, Pietro De Maria, Andrei Gavrilov, Elisabeth Leonskaja, Josu de Solaun.

Carieră artistică

Debut:

5 decembrie 2013: La vârsta de 12 ani, a debutat în activitatea concertistică, interpretând, alături de Orchestra Filarmonicii din Ploiești, Concertul nr. 8 KV 246 de W.A. Mozart, sub bagheta renumitului dirijor Ovidiu Bălan.

Activitate concertistică:

A susținut an de an mai multe concerte și lucrări ale compozitorilor J.S. Bach (Concertul în re major), C. Saint-Saëns (Fantezia muzicală pentru două piane „Carnavalul animalelor”, împreună cu pianistul Mircea Ițcuș), Fr. Chopin (Concertul nr. 1 op.11 în mi minor pentru pian și orchestră, Andante Spianato & Grande Polonaise Brillante), sub bagheta unor  dirijori de renume, precum Gabriel Bebeșelea, Ovidiu Bălan, Alexandru Mija, Vlad Mateescu, Daniel Enășescu, Panagiotis Diamantis (Grecia), și cu orchestre consacrate, precum cele ale Filarmonicilor din Ploiești, Sibiu și Râmnicu Vâlcea, Momentum Orchestra, Orchestra Junior a Fundației „Tinerimea Muzicală”.

Recitaluri:

A susținut recitaluri pe mai multe scene din țară, la Ploiești, Iași, Brașov, Sinaia, Bușteni, București (la Sala Mică a Atheneului Român, în cadrul Stagiunii Camerale a Filarmonicii „George Enescu” din București, secțiunea „Stagiunea tinerelor talente” 2015 – 2016, și la mai multe ediții ale renumitului Festival Internațional „George Enescu”), precum și la New York (5 septembrie 2014), Paris (15 ianuarie 2015), Budapesta (25 martie 2017) și Viena (30 iunie 2017), în cadrul unor proiecte ale Institutului Cultural Român vizând promovarea valorilor românești peste hotare.

În prezent, talentata artistă a stabilit o colaborare permanentă cu ICR Bruxelles, în anul 2021 aceasta susținând un recital dedicat Zilei Naționale a României.

Premii și distincții

Se remarcă încă din primii ani de studiu, fiind laureată a numeroase concursuri naţionale și internaționale desfășurate în țară, prin câștigarea Premiului I sau a Premiului I de excelență, mai multe ediții la rând, la Concursul „Marţian Negrea”, Concursul naţional de interpretare şi creaţie muzicală „Paul Constantinescu”, Concursul internațional „Piano Artis” Iași, Concursul naţional de interpretare instrumentală „Margareta Sterian” Buzău, Concursul „Ionel Perlea” Slobozia, Concursul „Brave claviaturi” București, Concursul „Piano Art” Ploiești ș.a.

Apreciata pianistă a primit până în prezent peste 50 de Premii naționale și internaționale precum și 6 Mari Trofee.

Premii naționale:

Confirmări ale valorii sale artistice au fost, îndeosebi, obținerea Marelui Trofeu al Concursului naţional de interpretare instrumentală „Margareta Sterian”, Buzău, ediția 2014, a Trofeului Concursului „Ionel Perlea”, Slobozia, ediția 2014, a Marelui Premiu al Concursului „Dan Cumpătă” București 2018, a Trofeului categoriei la Concursul internațional „Propiano” București 2019, a Marelui Premiu al Concursului „Piano Art” Ploiești 2014, dar și a Marelui Premiu al categoriei 18-37 de ani, la Concursul internațional „Emil Rotundu”, în vara anului 2020.

An de an, începând de la vârsta de 9 ani, a obţinut rezultate remarcabile (chiar premiul I, cu 100 de puncte la edițiile 2013-2014 și 2018-2019) la olimpiadele şcolare de interpretare instrumentală, faza națională, atât în ciclul primar, gimnazial, cât și în timpul anilor de liceu.

La 4 octombrie 2019, în cadrul Festivității de premiere a excelenței în educație, organizată de Primăria Municipiului Ploiești și găzduită de Filarmonica „Paul Constantinescu”, i-a fost conferit titlul de Elevul Anului 2019, pentru rezultatele de excepție obținute de aceasta la olimpiadele și concursurile de pian la care a participat.

Premii internaționale:

Anul 2015 marchează câștigarea de către pianistă a primului său premiu internațional în afara granițelor țării, respectiv, a Premiului I la Concours Musicale de France, la categoria Artistique Superieur.

În anii care au urmat, a obținut Premiul al II-lea la Concursul internațional Mozart – ediția 2016, Roma-Italia, Premiul al III-lea la Concursul internațional „PianoTalents” – ediția 2018, Milano-Italia, și Premiul al III-lea la Concursul internațional „Franz Liszt”, Budapesta – ediția 2021.

Laudatio

În recomandarea acordată tinerei pianiste în vederea obținerii unei burse, reputatul pianist Viniciu Moroianu spunea despre Ana Antonia: „Ca pianistă de performanță, s-a remarcat drept un vârf al generației sale. I-am urmărit evoluția artistică, în anii din urmă, în competiții naționale de profil, unde s-a distins prin eficiență pe scenă și stăpânire de sine, în repertorii dintre cele mai pretențioase. Este o tânără artistă cu potențial prețios, cu voință și putere de muncă asiduă și ordonată. În plus, posedă acea atât de importantă dorință de perfecționare, de autodepășire, de diversificare a caracterelor muzicale. A acumulat experiență și un palmares deja important în competiții, concerte cu orchestra și recitaluri. Pentru toate acestea, consider că Antonia merită să fie sprijinită în cariera pe care și-a ales-o, îndreptățind speranțe îndrăznețe.”

Cu același prilej, renumitul pianist român Daniel Goiți, câștigător, printre altele, al Concursului Internațional „George Enescu” – ediția 1991, o caracteriza pe Antonia ca fiind „o fire ambițioasă, tenace, dorind în permanență să se perfecționeze (…) deși de structură mignonă, are o extraordinară agilitate și un simț al claviaturii care-i permit o extraordinară abilitate pe repertorii atipice, pentru o mână atât de mică (…) scena și publicul îi hrănesc energia și forța interioară, creând un magnetism aparte.”